Första riktiga inlägget!

Go' Kväll!
Det är mitten av december och det är INGEN SNÖ! Katastrof, eller? :P 

I alla fall, jag tänkte börja mitt första inlägg med att berätta lite om varför jag har valt att jobba som Au Pair och varför jag valde just Schweiz :) 

Jag visste att jag ville ta ett sabbatsår efter gymnasiet, men jag visste inte riktigt vad jag ville göra. Hade funderingar på att jobba i någon butik eller liknande, men det kändes ganska tråkigt om jag ska vara ärlig. Jag ville komma bort från Sverige ett tag. Min mamma tyckte att jag skulle åka till Tyskland i ett halvår och plugga, då jag har läst tyska i ganska många år. Men jag nappade inte rikigt på den idèn. Sen kom jag på; varför inte jobba som Au Pair! Jag får komma bort från Sverige, tjäna pengar, jobba med barn, lära mig ett nytt språk men framförallt träffa nya människor och förhoppningsvis få vänner för livet! 

Om jag bara hade nämnt att min kille bor i Schweiz hade ni nog kunnat klura ut att det är dit jag ska.. eller hur? ;) Och jag får så mycket på köpet! Schweiz är ett otroligt vackert land med fin natur men också livfulla städer! Jag har varit där tre gånger när jag hälsade på min kille och älskade det från första början.
I alla fall, när jag hade bestämt mig för att det var Schweiz jag ville till, började jag med att söka på google, väldigt enkelt.. ungefär: "Au pair schweiz". Det finns organisationer som anordnar utbyten, t.ex. USA och Australien. Men än så länge finns det ingen om man vill åka till Schweiz. Så jag satt och letade efter bra hemsidor där man kunde hitta familjer. Det var lite läskigt, i och med att vem som helst egentligen skulle ha kunnat skapat sidan. Men jag hittade en sida: www.aupairforum.se där man kan skriva om allt möjligt som har med Au Pair jobb att göra. Jag såg att många rekommenderade sidan www.aupair-world.net så jag kikade in, registrerade mig, sökte efter bra familjer och ansökte! Efter några dagar började jag få svar, både positiva och negativa. Men det var en familj som jag fastnade speciellt för. De bor i Geneve där min kille bor, vilket är en plus. De har barn i lagom åldrar (5 & 8 år) och de verkade vara en mysig familj. Jag började maila med mamman och senare bestämde vi träff när jag skulle till Geneve på höstlovet. 

TIPS:
OM ni har möjlighet, så besök en familj eller mer. Både ni och familjen kan dra så otroligt stor nytta av det. Ni får se hur familjen är, hur de bor, helt enkelt lära känna dem lite bättre. Jag skulle inte vilja åka till en familj som jag aldrig har träffat förut! Och ni har definitivt en större chans bland andra Au pairer om ni har träffat familjen.
Familjen verkade vara underbar och jag fick även träffa deras nuvarande Au Pair, som skulle ha stannat ett år men valde senare att stanna ett halvår till, vilket är positivt!

Det får vara allt för idag tror jag :)
Som sagt, om ni har några som helst frågor är ni välkomna att maila mig på: [email protected]

Kommentarer
Postat av: DIANA ÖSTERBERG

sv; du verkar redan ha fixat det ?:)

2011-12-20 @ 23:00:36
URL: http://dianaosterberg.blogg.se/
Postat av: DIANA ÖSTERBERG

sv; härligt :D

2011-12-21 @ 18:23:30
URL: http://dianaosterberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0